Pijn tussen schouderbladen en schouders

Introductie: Pijn tussen schouderbladen, pijn in schouders en vastzittende schouders

In dit artikel lees je alles over vastzittende schouders, pijn tussen de schouderbladen en pijn in je schouders. Wat is het? Wat zijn de oorzaken, symptomen en hoe kan je vastzittende en pijnlijke schouders verhelpen?

Inhoudsopgave

Wat is schouderpijn?

Onder schouderklachten wordt verstaan de pijn en stijfheid die in de schouders wordt  veroorzaakt. De pijn tussen je schouderbladen of je schouders wordt veroorzaakt door een ontsteking van de pezen, spieren en ligamenten die aansluiten op jouw schouders. Dit kan te wijten zijn aan een blessure of herhaalde belasting van je schouders.
De pijn verergert meestal wanneer je jouw armen beweegt en kan dagen of weken aanhouden. De pijn in je schouders kan ook uitstralen naar je nek en je achterhoofd en zelf je voorhoofd.

Symptomen

  • Pijn in de schouders en tussen je schouderbladen
  • Pijn in je nek die komt vanuit je schouders
  • Pijn in de armen en bij het bewegen van je armen of nek
  • Moeheid of vermoeidheid
  • Verslapping van de spieren

Spieren verbonden met je schouders

Jouw schouders zijn verbonden met vele spieren die als gevolg van zware inspanning of een verkeerde houding overbelast kunnen raken

Pijn aan jouw schouders kan dus veroorzaakt worden door verschillende spieren. De voornaamste oorzaak van schouderpijn is overbelasting of letsel aan de rotator cuff, een groep van vier spieren (supraspinatus, infraspinatus, teres minor en subscapularis) en tendons die de schouder helpen stabiliseren en bewegen. Andere spieren die schouderpijn kunnen veroorzaken zijn de deltoide spieren, de trapezius spieren en de biceps spieren. 

Pijn ontstaat vaak door overbelasting of een verkeerde houding

Het ontstaan van schouderpijn komt vooral door overbelasting. Deze kan zijn ontstaan door een verkeerde beweging, maar ook door te veel uren achter de computer of tijdens het sporten. Er zijn twee soorten schouderoverlast:

  • Overvraagde spieren en pezen (bijvoorbeeld bij het hardlopen)
  • Zwakte in de gewrichten (bijvoorbeeld bij tennis- en golfersschouders)

Deze twee vormen van overbelasting zorgen ervoor dat de spieren om de schouderbladen weg te buigen worden opgetrokken tot aan het sleutelbeen, hierdoor ontstaat druk op het sleutelbeen. Daarnaast kan er ook een pijn optreden waarbij je heel moeilijk kunt buigen met je arm. 

Stress kan leiden tot vastzittende schouders en pijn tussen je schouderbladen

Naast overbelasting van de spieren welke weer kan leiden tot klachten en pijn aan je schouders kan ook stress ervoor zorgen dat je last hebt van pijnlijke en vastzittende schouders. Stress kan namelijk leiden tot spanning in de spieren, waaronder de spieren rond de schouders. Wanneer je schouders vastzitten, kan dit leiden tot een gevoel van ongemak en beperkte bewegingsvrijheid.

Stress kan leiden tot een vermindering van de bloedtoevoer naar de spieren, waardoor vervolgens de spieren minder zuurstof en voedingsstoffen krijgen, wat leidt tot vermoeidheid en pijn. Regelmatige oefeningen en ontspanningstechnieken, zoals yoga of meditatie, kunnen je helpen om de spanning in jouw spieren te verminderen en de bloedtoevoer te verbeteren. Ook een massage kan helpen bij het verminderen van vastzittende schouders.

Oplossingen om pijnlijke schouderbladen of vastzittende schouders te verhelpen.

Heb je pijn aan je schouders of pijn tussen je schouderbladen dan kan je daar behoorlijke hinder van ondervinden. Heb jij last van je schouders dan kan je de pijn verlichten of zelfs voorkomen. Probeer deze tips om schouderpijn te verlichten en te voorkomen:

  • Masseren van de schouders. Een massage kan een goede manier zijn om de pijn tussen je schouders of schouderbladen te verlichten of zelfs dat je geen pijn meer ervaart. 
  • Rekoefeningen. Rekken is een andere uitstekende manier om strakke spieren in je bovenlichaam los te maken.
  • Beweging. Regelmatig sporten helpt ons lichaam sterk en gezond te houden, zodat we er later geen problemen mee hebben – en omdat het hebben van sterke spieren het voor ons gemakkelijker maakt om dingen te dragen zonder onszelf pijn te doen! Zorg er dus voor dat je elke dag in beweging komt door oefeningen te doen zoals push-ups, lunges en planken wanneer dat mogelijk is – of nog beter: sluit je aan bij een sportschool.

    Als geen van deze opties werkt nadat je ze een aantal weken consequent hebt geprobeerd, praat dan eens met een ergotherapeut over professionele masseur.

Conclusie

Vastzittende schouders en/of pijn tussen je schouderbladen is een erg pijnlijke aandoening die voor veel hinder kan zorgen tijdens je dagelijkse routine. In dit artikel heb ik je een aantal tips gegeven over hoe je vastzittende (pijnlijke) schouders kunt voorkomen. Als je toch last blijft dan is het belangrijk om deze problemen goed op te volgen en te laten behandelen door een arts of massagetherapeut of fysiotherapeut.

Vind je dit artikel leuk? Deel het met jouw netwerk.

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Linkdin
Deel via e-mail