Pijn in knie of knieholte

In deze blog:

Introductie: Pijn in knie en/of knieholte

In mijn praktijk krijg ik vaak te maken met klanten die last of pijn ervaren aan de voorkant of achterkant hun knie en/of knieholte. Pijn aan de knieholte kan op verschillende onderdelen van je kniegewricht zitten. De pijn kan veroorzaakt worden door een blessure, infectie of overbelasting van de knie. Meestal gaat de pijn vanzelf over of kan het worden verholpen door bewegingsoefeningen of een massage.

Als de pijn langer aanhoudt dan is dat meestal een teken dat er iets mis is want het kan ook een medische oorzaak hebben zoals artrose,  botontkalking of een ontsteking. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken wat het exacte probleem met jouw knie en waar de pijn vandaan komt.

De knie, knieschijf en knieholte

De knie is een complex, multi-articulerend gewricht dat uit drie botten bestaat; het dijbeen (dijbeen), tibia (scheenbeen) en patella (knieschijf). Het kniegewricht wordt gestabiliseerd door talrijke ligamenten en pezen.

De knieschijf zit voor het kniegewricht bovenop het dijbeen. Wanneer je jouw been buigt of strekt, glijdt dit gebogen oppervlak over het dijbeen en articuleert het met een overeenkomstige groef op dat bot. Deze beweging veroorzaakt wrijving die bij sommige mensen pijn veroorzaakt, evenals zwelling tijdens het sporten of na een blessure aan deze regio.

De knieholte is het gebied rondom de knieschijf. Het wordt ook wel de zogenaamde kniegewricht genoemd. De knieholte bevindt zich aan de voorkant en onderkant van uw knie. Deze holte is bedekt met een dikke huid die beschermend werkt tegen bacteriën en virussen die via de lucht kunnen binnendringen in je lichaam. Dit weefsel kan gemakkelijk infecties veroorzaken zoals schimmelpijn of een infectie van het bot waaronder osteomyelitis (botontkalking). Tevens kan een verkeerde beweging van een spier in combinatie met overbelasting van jouw knieholte pijn veroorzaken op het moment dat je gaat staan, lopen of fietsen!

Pijn aan de voorkant of achterkant van de knieholte

Pijn aan de voorkant of achterkant van de knieholte kan veroorzaakt worden door spierverrekking, overbelasting artrose (degeneratie) of bursitis (botontkalking).

Pijn door spierverrekking

Spierverrekking is een pijnlijke aandoening die optreedt bij overbelaste spieren. Dit komt doordat de spier helemaal of gedeeltelijk uitrekbaar wordt en zo niet meer voldoende beweegt.

Een andere oorzaak van spierverrekking kan zijn dat de spier onvoldoende warmte ontvangt, waardoor deze mogelijk minder snel weer op temperatuur komt of juist te veel warmte afgeeft (bijvoorbeeld door bepaalde medicijnen). Spierverrekking gaat vanzelf over als je rust neemt. Ook een massage kan helpen de spierverrekking te herstellen waardoor de pijn weggaat.

Pijn in knie bij bukken, traplopen of overbelasting

Patella-femorale syndrome is een overbelasting van het kniegewricht. Het wordt ook wel een lopersknie genoemd en komt voornamelijk voor bij hardlopers of mensen die veel springen.

De kniepijn neemt vaak toe als je rent, vaak moet bukken of hurken. Overbelasting is in principe eenvoudig te behandelen door het nemen van rust of je knie te koelen met behulp van ijs. Gaat de pijn dan nog niet over bezoek dan eens een fysiotherapeut of een masseur.

Pijn aan knie(holte) door artrose

Artrose wordt ook wel degeneratie genoemd. Het is een aandoening van de gewrichten, waarbij de kraakbeenlaag op de voorste delen van het gewricht afgebrokkeld raakt. Dat kan pijn en stijfheid veroorzaken in uw knieholte.

De meeste mensen met artrose ervaren hun symptomen vrij mild tot matig. In sommige gevallen gaat het om zeer veel pijn en stijfheid die zelfs ondraaglijk zijn. Deze extreme klachten ontstaan door schade aan botten en spieren in uw kniegewrichten (meniscus), maar ook door ontstekingen of ontregeling van uw vloeistoffen rondom uw kniegewrichten (artroselipidose). Vaak treedt artrose op als eerste in één van beide kniegewrichten, bijvoorbeeld na een blessure of spierziekte aan de beenspier (plantariasis). De kans op artrose neemt toe met ouderdom en erfelijkheid speelt wellicht ook een rol, maar wetenschappers zijn nog altijd niet helemaal zeker hoe dat precies werkt. Lees meer in mijn blog over artrose en hoe je artrose kunt behandelen.

Pijn door botontkalking (bursitis)

Botontkalking ook wel bursitis genoemd is de medische term voor een ontsteking van de bursa, een met licht gevulde holte in het bot. Bursitis treedt meestal op als gevolg van overmatig gebruik of letsel aan spieren en gewrichten, wat wrijving veroorzaakt tussen botten en zacht weefsel. Door deze wrijving kan slijmbeursvloeistof zich ophopen in de slijmbeurszakken, waardoor ontstekingen ontstaan. Zoals je je kunt voorstellen, komt deze pijnlijke aandoening vrij vaak voor bij atleten.

Pijn door ontsteking (Synovitis)

Synovitis is een ontsteking van de synoviale bekleding van een gewricht. Gewrichtsvloeistof smeert gewrichten en levert voedingsstoffen aan kraakbeen, waardoor het cruciaal is voor de gezondheid van gewrichten. Wanneer je synovitis hebt, herkent jouw immuunsysteem het synovium ten onrechte als een indringer en stuurt het witte bloedcellen om de waargenomen dreiging af te weren.
Deze immuunrespons veroorzaakt zwelling en pijn rond jouw gewrichten die dagen of weken achtereen kunnen aanhouden. Pijn in een of meer gewrichten, vooral na het sporten of gewichtheffen. Stijfheid in een of meer gewrichten die enkele minuten aanhoudt als je wakker wordt.

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen kan pijn in je knieholte of knie verschillende oorzaken hebben. Vaak kan het verholpen worden door bewegingsoefeningen, de fysiotherapeut en/of een masseur. Gaan de klachten daarna nog steeds niet over dan is het verstandig om een arts te raadplegen.

Vind je dit artikel leuk? Deel het met jouw netwerk.

Deel op Facebook
Deel op Twitter