Tijd om jezelf en je lichaam te ontgiften​ met het ontgiftingsdieet

In mijn vorige blogs heb ik voornamelijk geschreven hoe je je lichaam vanuit de buitenkant kan verzorgen. In deze blog ga ik het hebben over ontgiften van je lichaam.

Inhoudsopgave

Iedereen kent het wel de gezellige feestdagen of zomerdagen zijn achter de rug of staan juist weer voor de deur. Terrasjes, bbq’s, feestjes, strandfeestjes etc. en juist op dit soort dagen drink en/of eet je net iets meer dan je normaal doet. Het is daarom ook goed om eens aan je lichaam te denken en je ook je lichaam van binnen reinigt. Want laten we eerlijk zijn, feestjes en  gezelligheid gaan samen met suiker, vet en alcohol. En we nuttigen altijd te veel zonder dat we het doorhebben. Tijd om te ontgiften vind je ook niet? 

Ik eet toch gezond waarom ontgiften?

Ook als je denkt dat je “gezond” bezig bent zitten er toch een hoop verborgen suikers, vetten en additieven in producten. Na verloop van tijd kan het lichaam het tempo niet meer bijhouden en ontstaat er een overbelasting van je lever en je nieren waardoor deze minder goed werken. Kortom hoogste tijd dat je af en toe je lichaam ontgift en een reinigingsbeurt geeft met een ontgiftingsdieet.

Voordelen van ontgiften

Een ontgiftingsdieet? Je leest het goed, een ontgiftingsdieet doet twee dingen:
1. Je lichaam wordt niet overladen met schadelijke stoffen, bepaalde producten worden niet meer genuttigd.
2. Je lichaam wordt gevoed met rijke voeding om sneller “oude” gifstoffen en ongewenste afvalstoffen te verwijderen en cel vernieuwing te stimuleren.

Voor een succesvol ontgiftingsdieet moet je wel van bepaalde dingen afzien namelijk niet roken, geen alcohol en geen cafeïne.

Tip: begin het ontgiftingsdieet op een dag dat je 2 a 3 dagen erna vrij bent.


De eerste dagen van een ontgiftingsdieet kunnen een beproeving zijn. Zodra het lichaam zich begint te zuiveren van vastzittende gifstoffen, kun je je doorgaans moe voelen en last hebben van spierpijn, stemmingswisselingen, hoofdpijn en huidproblemen. Maar geef niet op!

Dit hoort er allemaal bij en je wordt hierna beloond! Dit ontgiftingsdieet is ontwikkeld voor normale, gezonde volwassenen.

Mocht je medicijnen gebruiken of chronisch ziek/zwanger etc. en je wilt een ontgiftingsdieet volgen dan is het raadzaam om dit eerst met je huisarts te bespreken.

Het ontgiftingsdieet

Het ontgiftingsdieet bestaat uit 7 fases en 1 fase staat gelijk aan 1 dag. De totale duur van het ontgiftingsdieet bestaat dus uit 7 dagen.

Het dieet bestaat uit de volgende fases:

Fase 1: alleen drinken
Fase 2: alleen drinken en fruit eten
Fase 3: rauwe groenten toevoegen
Fase 4: gekookte groenten en zilvervliesrijst toevoegen
Fase 5: bonen, linzen, noten en zaden toevoegen
Fase 6: granen en yoghurt toevoegen
Fase 7: vis of tofu toevoegen

Dag 1: alleen drinken
Dit is misschien wel het zwaarste moment van het ontgiften van jouw lichaam en het ontgiftingsdieet namelijk een dag zonder eten en alleen maar drinken. Ik hoor je al denken help maar wist je dat jouw lichaam langer zonder eten kan dan zonder water? Een dag zonder eten is dus prima te doen je moet alleen wel doorzetten. Daarnaast is het wel belangrijk dat je voldoende drinkt en daarmee bedoel ik geen frisdrank of koffie. 

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Water
  • Water met vers citroensap
  • Ongezoete kruiden- of specerijenthee (o.a. gember/venkel)
  • Bouillon; getrokken van verse, biologische in water gekookte groenten, waarbij vocht is gezeefd en de groenten kan je invriezen
  • Versgeperste vruchten- en groentesappen

Dag 2: alleen drinken en fruit eten

Als je dag 1 hebt volgehouden dan ben je eigenlijk al over de helft met het ontgiften van jouw lichaam en het ontgiftingsdieet. Je zult wellicht trek hebben en op dag 2 mag je naast voldoende drinken ook fruit eten. 

Dag 3: Zelfde als dag 2 alleen voeg je op dag 3 van het ontgiften rauwe groenten toe.

Je bent weer een stapje verder. Op dag 3 mag je naast water en fruit ook rauwe groenten eten. Denk aan paprika, komkommer, tomaten, wortelen en/of sla. Je kan op deze dag ook trek krijgen in andere lekkere dingen maar blijf focussen op het dieet om jouw lichaam te ontgiften.

Dag 4: Zelfde als dag 3 voeg je op dag 4 van het ontgiften gekookte groenten en zilvervliesrijst toe.
En weer ben je een stapje verder. Vandaag ben je over de helft van het ontgiftingsdieet en mag je gekookte groenten toevoegen aan het lijstje wat je mag eten. Let hierbij wel dat je de groenten zo kort mogelijk en met zo min mogelijk water bereidt. Op die manier behoud je zoveel mogelijk voedingswaarde van de gekookte groenten.
Stomen en roerbakken zijn de beste bereidingsmethoden.

Dag 5: Je bent er bijna 😉 op deze dag eet je hetzelfde als dag 4 en voeg je vandaag bonen, linzen, noten en zaden toe.
YES!!! Je bent weer een stap verder. Vandaag mag je bonen en linzen toevoegen aan het lijstje dat je mag eten. Binnen en linzen vormen een goede bron van eiwitten.

LET OP! Als je bonen en linzen gaat eten doe dit dan niet samen met rijst omdat in deze fase de combinatie van rijst met zetmeelrijke koolhydraten en eiwitten de spijsvertering kan afremmen. Probeer daarnaast minimaal vier uur tussen de consumptie van de twee voedselgroepen te houden.

Wil je noten eten zorg er dan voor dat de noten onbewerkt en ongezout zijn.

Dag 6: Vandaag eet je hetzelfde als dag 5 voeg je op dag 6 van het ontgiften granen en yoghurt toe.
Je bent er bijna. Vandaag mag je Yoghurt van geiten- of schapenmelk toevoegen aan het lijstje omdat deze makkelijk te verteren is
Altijd volkorengranen (vezels)

Dag 7: Dit is de laatste dag van het ontgiften van je lichaam en je nog 1 dag en je ontgiften zit erop.
Vandaag eet je hetzelfde als dag 6 en vandaag voeg je vis of tofu toe. Vette vis zoals sardientjes, tonijn en zalm. Wacht minstens een dag met andere voedsel toevoegen. Voeg zuivelproducten en vlees geleidelijk toe en als laatst tarwe om spijsverteringsproblemen te voorkomen.
Dit hoort er allemaal bij en je wordt hierna beloond!

Gefeliciteerd je 7 dagen van ontgiften zit erop. Als het goed is voel jij je nu weer als herboren 🙂
Wil je dit gevoel nog een extra boost geven wellicht dat je jezelf dan eens op een massage kunt trakteren. 

Fatima praktijk mijn lijf massage in Huizen en Blaricum

Heb je deze blog als zinvol ervaren? Of heb je misschien vragen naar aanleiding van deze blog? Laat het mij weten door een reactie achter te laten onderaan de pagina. Ook is er de mogelijkheid om het artikel te delen met jouw vrienden, familie of kennissen via onderstaande buttons.

Liefs Fatima

Vind je dit artikel leuk? Deel het met jouw netwerk.

Facebook
Twitter
Linkdin
E-mail
0 0 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties