Tijd om jezelf en je lichaam te ontgiften​ met het ontgiftingsdieet

In mijn vorige blogs heb ik voornamelijk geschreven hoe je je lichaam vanuit de buitenkant kan verzorgen. In deze blog ga ik het hebben over ontgiften van je lichaam.

Iedereen kent het wel de gezellige feestdagen of zomerdagen zijn achter de rug of staan juist weer voor de deur. Terrasjes, bbq’s, feestjes, strandfeestjes etc. en juist op dit soort dagen drink en/of eet je net iets meer dan je normaal doet. Het is daarom ook goed om eens aan je lichaam te denken en je ook je lichaam van binnen reinigt. Want laten we eerlijk zijn, feestjes en  gezelligheid gaan samen met suiker, vet en alcohol. En we nuttigen altijd te veel zonder dat we het doorhebben. Tijd om te ontgiften vind je ook niet? 

Ik eet toch gezond waarom ontgiften?

Ook als je denkt dat je “gezond” bezig bent zitten er toch een hoop verborgen suikers, vetten en additieven in producten. Na verloop van tijd kan het lichaam het tempo niet meer bijhouden en ontstaat er een overbelasting van je lever en je nieren waardoor deze minder goed werken. Kortom hoogste tijd dat je af en toe je lichaam ontgift en een reinigingsbeurt geeft met een ontgiftingsdieet.

Voordelen van ontgiften

Een ontgiftingsdieet? Je leest het goed, een ontgiftingsdieet doet twee dingen:
1. Je lichaam wordt niet overladen met schadelijke stoffen, bepaalde producten worden niet meer genuttigd.
2. Je lichaam wordt gevoed met rijke voeding om sneller “oude” gifstoffen en ongewenste afvalstoffen te verwijderen en cel vernieuwing te stimuleren.

Voor een succesvol ontgiftingsdieet moet je wel van bepaalde dingen afzien namelijk niet roken, geen alcohol en geen cafeïne.

De eerste dagen van een ontgiftingsdieet kunnen een beproeving zijn. Zodra het lichaam zich begint te zuiveren van vastzittende gifstoffen, kun je je doorgaans moe voelen en last hebben van spierpijn, stemmingswisselingen, hoofdpijn en huidproblemen. Maar geef niet op!

Dit hoort er allemaal bij en je wordt hierna beloond! Dit ontgiftingsdieet is ontwikkeld voor normale, gezonde volwassenen.

Mocht je medicijnen gebruiken of chronisch ziek/zwanger etc. en je wilt een ontgiftingsdieet volgen dan is het raadzaam om dit eerst met je huisarts te bespreken.

Tip: begin het ontgiftingsdieet op een dag dat je 2 a 3 dagen erna vrij bent.

De eerste dagen van een ontgiftingsdieet kunnen een beproeving zijn. Zodra het lichaam zich begint te zuiveren van vastzittende gifstoffen, kun je je doorgaans moe voelen en last hebben van spierpijn, stemmingswisselingen, hoofdpijn en huidproblemen. Maar geef niet op!

Dit hoort er allemaal bij en je wordt hierna beloond! Dit ontgiftingsdieet is ontwikkeld voor normale, gezonde volwassenen.

Mocht je medicijnen gebruiken of chronisch ziek/zwanger etc. en je wilt een ontgiftingsdieet volgen dan is het raadzaam om dit eerst met je huisarts te bespreken.

Het ontgiftingsdieet

Het ontgiftingsdieet bestaat uit 7 fases,
om mee te beginnen is 1 fase gelijk aan 1 dag (duur is een week)
Fase 1: alleen drinken
Fase 2: alleen drinken en fruit eten
Fase 3: rauwe groenten toevoegen
Fase 4: gekookte groenten en zilvervliesrijst toevoegen
Fase 5: bonen, linzen, noten en zaden toevoegen
Fase 6: granen en yoghurt toevoegen
Fase 7: vis of tofu toevoegen

Dag 1: alleen drinken
Water
Water met vers citroensap
Ongezoete kruiden- of specerijenthee (o.a. gember/venkel)
Bouillon; getrokken van verse, biologische in water gekookte groenten, waarbij vocht is gezeefd en de groenten kan je invriezen
Versgeperste vruchten- en groentesappen

Dag 2: alleen drinken en fruit eten.

Dag 3: Zelfde als dag 2 alleen voeg je op dag 3 van het ontgiften rauwe groenten toe.

Dag 4: Zelfde als dag 3 voeg je op dag 4 van het ontgiften gekookte groenten en zilvervliesrijst toe.
Kook de groenten zo kort mogelijk en met zo min mogelijk water om zoveel mogelijk voedingswaarde te behouden.
Stomen en roerbakken zijn de beste bereidingsmethoden.

Dag 5: Je bent er bijna 😉 op deze dag eet je hetzelfde als dag 4 en voeg je vandaag bonen, linzen, noten en zaden toe.
Bonen en linzen vormen een goede bron van eiwit maar mogen niet samen met rijst worden gegeven, omdat in deze fase de combinatie van rijst met zetmeelrijke koolhydraten en eiwitten de spijsvertering kan afremmen. Probeer vier uur tussen de consumptie van de twee voedselgroepen te houden.
Noten moeten onbewerkt en ongezout gegeten worden.

Dag 6: Vandaag eet je hetzelfde als dag 5 voeg je op dag 6 van het ontgiften granen en yoghurt toe.
Yoghurt van geiten- of schapenmelk omdat deze makkelijk te verteren is
Altijd volkorengranen (vezels)

Dag 7: Dit is de laatste dag van het ontgiften van je lichaam en je nog 1 dag en je ontgiften zit erop.
Vandaag eet je hetzelfde als dag 6 en vandaag voeg je vis of tofu toe. Vette vis zoals sardientjes, tonijn en zalmWacht minstens een dag met andere voedsel toevoegen. Voeg zuivelproducten en vlees geleidelijk toe en als laatst tarwe om spijsverteringsproblemen te voorkomen.
Dit hoort er allemaal bij en je wordt hierna beloond!

Dit ontgiftingsdieet is ontwikkeld voor normale, gezonde volwassenen.
Mocht je medicijnen gebruiken of chronisch ziek/zwanger etc. en je wilt een ontgiftingsdieet volgen dan is het raadzaam om dit eerst met je huisarts te bespreken.

Gefeliciteerd je 7 dagen van ontgiften zit erop. Als het goed is voel jij je nu weer als herboren 🙂
Wil je dit gevoel nog een extra boost geven wellicht dat je jezelf dan eens op een massage kunt trakteren. 

Vind je dit artikel interessant?

Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op Linkdin
Share on email
Deel via e-mail
Fatima

Fatima